Tweetalig primair onderwijs

Tweetalig onderwijs, belangrijk en veelgevraagd

De tijden veranderen. De internationale oriëntatie van de Nederlandse samenleving neemt steeds verder toe, zij is multicultureel geworden. Engels horen en zien we dagelijks om ons heen, we gebruiken het zelf ook steeds meer. Denk alleen maar aan de computer en het web.

Onderwijsvormen worden steeds meer internationaal georiënteerd, er worden in het VO steeds meer talen aangeboden. Tweetalig voortgezet onderwijs is geen uitzondering meer, maar een duidelijk succes. Veel HBO- en WO-opleidingen zijn tweetalig of al helemaal in het Engels.

Ook professioneel is voldoende beheersing van de Engelse taal een noodzaak geworden. Bedrijven zijn steeds internationaler, volwassenen werken veelal in een omgeving waar zij niet zonder Engels kunnen. Vandaar dat steeds meer ouders ervoor kiezen hun kinderen al jong met Engels in aanraking te brengen. Inmiddels wordt bovendien breed aangenomen dat meertaligheid een positief effect heeft op de totale ontwikkeling van het kind. Het staat vast dat jonge kinderen een tweede of derde taal spelenderwijs verwerven.

De Blijberg wil onderwijs geven waarbij kinderen het grootste deel van hun onderwijs in twee talen genieten. Werkelijk tweetalig onderwijs, in de regel aangeduid als CLILL-onderwijs (Content Led Integrated Language Learning) waarbij andere vakken dan Engels in het Engels worden gegeven.

Wij vonden dat we deze nieuwe vorm van onderwijs aan konden bieden aan Nederlandse kinderen en zijn daarom al zo’n 5 jaar geleden begonnen met het uitwerken van de eerste plannen. Onze school  bestaat inmiddels uit vijf onderbouwgroepen en een groep 3 met een totaal van 150 leerlingen in de leeftijd van 4 tot 7 jaar. De Tweetalige afdeling wordt bezocht  door leerlingen van verschillende culturele achtergronden  waarvan de ouders bewust hebben gekozen voor een pilotschool Tweetalig Onderwijs.