De gezonde school

De Blijberg Tweetalig heeft als doelstelling om een Gezonde School te worden. In het schooljaar 2016-2107 streven we naar het behalen van het vignet voor 'Voeding' en 'Bewegen en Sport'.

In onze schoolgids en het jaarplan 2016-2017 staan al diverse doelen benoemd, maar wat merkt u hiervan in de praktijk?

Gezond eten in de school

Fruit in de klas

Iedere dag is er in de kleine pauze een moment dat de kinderen fruit en/of groente eten. Bij dit fruitmoment mag er geen snoep/koek/brood e.d. gegeten worden maar richten we ons echt op de dagelijkse portie fruit en/of groente! Om dit extra te stimuleren en de kinderen kennis te laten maken met nieuwe smaken nemen we als school deel aan het project "Schoolfruit". Meer informatie hierover kunt u vinden op www.euschoolfruit.nl . We starten met dit project op maandag 20 november 2017.

Bij het fruit mogen de kinderen ook wat drinken. Geschikte drankjes zijn:

- Halfvolle of magere melkproducten

- Halfvolle of magere yoghurtdrank

- Water

Gedurende de dag mogen de kinderen water drinken in de klas (in ieder lokaal is een kraan aanwezig waar bekertjes staan). Wanneer leerlingen ongezonde producten mee naar school hebben (sport-/frisdranken, dranken met veel suiker) spreken wij ouders hier op aan en gaan we samen in gesprek over een andere keuze.

De lunch

Voor de lunch gelden dezelfde regels qua drankjes als bij het fruit moment. Er mogen geen snoep of koeken worden meegegeven. Let op de algemene voedingsregels van de schijf van vijf: eet veel groente en fruit, vooral volkoren, minder vlees en meer plantaardig, genoeg zuivel, een handje vol ongezouten noten, zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten en voldoende vocht. Op de site  van het voedingscentrum is deze schijf van vijf te vinden. Een gezonde lunch hoeft dus niet perse uit brood te bestaan. Ook een salade of lichte maaltijd kan dienen als lunch. Let er wel op dat er geen mogelijkheid is om eventuele maaltijden op te warmen/te bereiden op school.

Kies in het geval van brood vooral voor bruin- of volkorenproducten. Op de bruine- of volkorenboterham kun je allerlei gezonde dingen doen zoals zuivelproducten, ei, noten en notenpasta en pindakaas, vis, groente of fruit. Kijk op de website van het voedingscentrum voor nog meer gezonde smeer tips! 

Trakteren

Jarig zijn is een feestje! Maar ook een feestje kan gezond zijn. Wij stimuleren de leerlingen om gezond te trakteren wanneer zij jarig zijn! De gezonde traktaties krijgen een plaatsje op onze website en in de  nieuwsbrief. Voor tips kijk op: www.gezondtrakteren.nl 

Smaaklessen

In het schooljaar 2016-2017 zijn we op school gestart met de methode "Smaaklessen". Per schooljaar worden 5 a 6 lessen gegeven over voeding; Waar ons voedsel vandaan komt; Wat is gezond voedsel? En hoe gaan we met ons voedsel om? In ieder leerjaar worden verschillende basis onderwerpen besproken namelijk;

- Smaak

- Gezond eten

- Voedselproductie

- Consumentenvaardigheden

- Koken.

Bewegen en sport

Naast onze gymlessen (twee keer in de week) zijn onze leerlingen iedere dag buiten te vinden! We spelen, in weer en wind, twee keer per dag buiten. De ene keer wat langer dan de andere, maar een frisse neus halen is altijd fijn! Buiten de dagelijkse beweegmomenten is er ook na schooltijd de mogelijkheid tot extra bewegen voor de leerlingen.

Naast de gymlessen gaat groep 4 een keer in de twee weken zwemmen in zwembad het Oostervant.